2022. november 2-i MOHOSZ közlemény 1. sz. melléklete

 A MOHOSZ Választmány 2022. november 2-i közleményének alábbi 1. sz mellékletében a díjfizetési mentességre vonatkozó szövegrészeket kék színnek kiemeltük,továbbá egyes bekezdésekhez barna színnel jogszabályi hivatkozást csatoltunk. 


Kivonat a horgászokat érintő a 2023. évi díjak és árak meghatározásáról, a horgászat kötelező, opcionális és tiltott költségeiről, valamint az ezekkel összefüggő egyes horgászszövetségi szabályozásokról szóló 2022. október 28-i választmányi határozatból:

1. A Választmány a horgászok minőségi kiszolgálása, a horgászat és a rekreációs halászat (a továbbiakban együtt: horgászat; horgász, rekreációs halász együtt: horgász) horgászt, vagy gondviselőjét terhelő személyi (horgászszervezeti, valamint HORINFO szakrendszeri értékesítési ponti) költségeinek áttekinthetősége és összehasonlíthatósága érdekében rögzíti, hogy a horgásszá válás, majd a horgászat feltételeinek biztosítása, annak egy adott halgazdálkodási vízterületen történő gyakorlati megvalósítása érdekében a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgász felé a horgászszervezeteknek, értékesítési pontoknak (beleértve a horgászbolti értékesítést is) kizárólag a jelen határozatban meghatározott jogcímeken, módon és mértékben lehet személyi költségeket, díjakat megállapítani és felszámolni.

a) A horgászt, vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges költségek és díjak a HORINFO szakrendszeren belül, illetve szerződött értékesítési ponti közreműködés esetén azon keresztül:

 - Magyar Horgászkártya (MHK) díja (amennyiben a horgász jogszabály alapján a kiváltásra kötelezett),   
    Jogszabály:  A halgazdálkodásról és a hal védelméről szóló 2013: CII tv. 45 § (1) ac) pont valamint  a halvédelem egyes szabályainak megállapításáról szóló 133/2013. (XII. 29.) VM rendelet 22. § 
 - papíralapon, vagy elektronikusan előállított állami horgászjegy, állami turista horgászjegy, állami halászjegy, illetve az ahhoz kapcsolt fogási napló díja (amennyiben a horgász jogszabály alapján a díj fizetése alól nem mentesül),  -> A mentesítettek körét lásd alább, a 18. pont alatt

- Egységes Szövetségi Hozzájárulás (ESZH) díja (amennyiben a horgász választmányi határozat lapján a díj fizetése alól nem mentesül),

 - elektronikusan előállított területi jegy (a HORINFO szakrendszer használatára kötelezett horgászszervezetek alhaszonbérlői státuszú halgazdálkodási vízterületein a szakrendszerben rögzített horgász személyi státusz és a külön választmányi határozatban elfogadott területi jegymátrix alapján, választható módon vízterületenként és időszakonként, ideértve a területi jegyhez vásárolható kiegészítő jegyeket is).

b) A horgászt, vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges díjak egy adott tagszövetségnél a HORINFO szakrendszeren kívül:

- a horgászvizsga-felkészítő tanfolyam költsége (a tagszövetség hivatalos honlapján rögzített előzetes meghirdetés esetén),
 - a papíralapon előállított, 1. a) pont szerinti kötelezetti körbe nem tartozó területi jegy, ideértve az ezen területi jegyhez vásárolható kiegészítő jegyeket is).

c) A horgászt, vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges költségek és díjak egy adott horgászegyesületnél a HORINFO szakrendszeren kívül:

- a horgászvizsga-felkészítő tanfolyam költsége (előzetes és a tagszövetség, vagy az egyesület hivatalos honlapján rögzített meghirdetés esetén),

 - horgászegyesületi tagdíj (amennyiben a horgász jogszabály alapján egyesületi tagság létesítésére, majd fenntartására kötelezett).
   2013. évi CII. törvény (Hhvtv.)  40 § (3)  Hároméves kortól az adott év december 31. napjáig a 15. életévét be nem töltött személy részére állami horgászjegy horgászvizsga és horgászegyesületi tagság hiányában is kiadható.

d) A horgászt, vagy gondviselőjét terhelő szükséges, illetve lehetséges költségek és díjak egy adott halgazdálkodási hasznosító horgászegyesületnél a HORINFO szakrendszeren kívül:

 - horgászegyesületi tagdíj (amennyiben a horgász jogszabály alapján egyesületi tagság létesítésére, majd fenntartására kötelezett),

- zárt vizet kezelő halgazdálkodási hasznosító horgászszervezetnél a tagi jogviszony létesítésekor egy alkalommal egyszeri telepítési hozzájárulás (ha azt a horgászegyesületi Alapszabály előírja),

- tagoknál előírt közösségi munka éves megváltása (ha azt a horgászegyesületi Alapszabály előírja),

- a papíralapon előállított területi jegy, ideértve az ezen területi jegyhez vásárolható kiegészítő jegyeket is.

e) A HORINFO szakrendszer keretén belül a horgászt, mint az online értékesített egyéb termékek iránt érdeklődő, bejelentkezett vásárlót vásárlás esetén terhelő költségek:
- az értékesített Magyar Horgász előfizetés ára,
- az értékesített az egyéb horgászszövetségi érték- vagy árucikkek ára.

2. A horgászsport versenyzők kötelesek éves versenyzői engedély megváltására is, s ezen igazolás alapján jogosultak az országos horgászversenyekre történő nevezésre, kapcsoltan a külön meghatározott összegű és belső költségelemeket tartalmazó nevezési díj megfizetésére. A versenyzői engedélyek kizárólag a HORINFO szakrendszer online felületén értékesíthetők.

3. A horgászsport versenyek nevezési díjai – bennük, külön, nevesített fizetési jogcím hiányában az ezen versenyeken nyújtott étkezési szolgáltatások költségei – a HORINFO szakrendszerben meghirdetett horgászsport versenyek esetében kizárólag a HORINFO szakrendszer online felületén értékesíthetők, az egyéb horgászszervezeti versenyek esetében a horgászszervezet által meghatározott módon fizetendők.

4. Az 1. és 3. pontban meghatározott ügyviteli és szervezeti-, valamint horgászsport költségeken túl a horgász, vagy a vásárló felé a horgászszervezetek további költséget (díjat, árat, hozzájárulást) kizárólag önkéntes alapú igénybevétel (szolgáltatás-vásárlás) esetén horgász infrastrukturális, horgászturisztikai, rendezvényi többletszolgáltatások (pl. kikötőhelyi díj, szálláshely-, horgászhely szolgáltatás, étkeztetés, kölcsönzés, szervezett programon, horgásztáborban történő részvétel, utazás díja) ellenértékeként és a saját vállalkozási-kereskedelmi tevékenységük keretében történő érték- vagy árucikkek értékesítése keretében számolhatnak fel.

5. Az értékesítési pontok a horgászszervezetek nevében eljárva (ideértve nem értve a horgászbolti árukészlet-értékesítést) kizárólag az 1. és 3. pontban meghatározott ügyviteli és szervezeti költségeket érvényesíthetik a horgász, illetve gondviselője felé.

6. A 4. pont szerinti költségeket a horgászszervezet csak a saját nevében érvényesítheti.

7. Tiltott, így a horgász felé nem számítható fel minden, az 1-4. pontokban meg nem határozott, vagy az OHSZK által előzetesen és írásban nem engedélyezett költség (pl. regisztrációs díj, horgászvizsga díj, ügyviteli díj, területfenntartási hozzájárulás, környezetvédelmi díj, a gyermekhorgászoknak és tagsági jogviszonyt nem létesítő külföldi horgászoknak tagdíj), valamint tilos a jogszabályban, vagy a külön választmányi határozatban tételesen meghatározott díjaktól, díjelemektől, díjmegállapítási keretektől és mentesítési lehetőségektől való eltérés alkalmazása.

8. A tiltott költségek felszámolásának anyagi- és jogkövetkezményeit a HORINFO szakrendszeren belüli, illetve az ott szerződött értékesítési ponti közreműködéssel történő értékesítés esetében a horgászszövetség általános szerződési feltételei tartalmazzák, illetve külön választmányi határozat határozhatja meg.

9. Valamennyi horgászt terhelő költségről (az értékesítés meghatározott helye és módja szerint) a Horgászjegy Kft. vagy az érintett horgászszervezet, értékesítési pont, az okmány kiadója a vásárláskor jogszabályban meghatározott adattartamú pénzügyi bizonylatot (nyugtát / számlát) köteles biztosítani.

10. Az MHK díja, az állami horgászjegy, az állami turista horgászjegy, a fogási napló díja, az ESZH díja, a szakrendszerben értékesített területi jegyek és kiegészítő jegyek díja, versenyzői engedély díja, a nevezési díj, azok befizetése a HORINFO rendszerben kötelezően nyilvántartott adat, amely a horgász által, annak személyi profiljából is bármikor megtekinthető.

11. A Választmány elrendeli, hogy a horgászok Egységes Állami Horgászokmány (állami horgászjegy és fogási napló, EÁH) kiváltásához kapcsolódó, a kiadó horgászszervezetnél befizetett tagdíja, valamint a további tagságok ténye és tagdíja (kettős-, többes tagság) mint kötelezően nyilvántartott adat a HORINFO szakrendszerben 2023.01.01-től kötelezően rögzítésre kerüljön annak érdekében, hogy a továbbiakban valamennyi, a horgászt terhelő jelentős költségelem át- és megtekinthető, a horgászok által összevethető legyen.

12. A kizárólag a HORINFO rendszerben teljesíthető, 2018.09.01-től opcionálisan, majd 2019.01.01-től jogszabály felhatalmazása alapján elrendelt horgász regisztráció térítésmentes.

13. A kizárólag a HORINFO szakrendszeren keresztül megvásárolható MHK díja 2018.09.01-től 2023.12.31-ig az érvényesség teljes időszakára 1732 Ft+ÁFA, azaz 2200 Ft, amely tartalmazza a csekk, valamint a belföldi címre történő postai kézbesítés díját is.

14. Az MHK díját a NÉBIH honlapján közzéteszi.

15. Az MHK általános érvényessége a 2018. évben a teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 6. év január 31. napja, 2019-től a teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 5. év január 31. napja.

16. Az MHK kiváltására kötelezettek körét jogszabály határozza meg.    - >   Lásd: 133/2013. (XII. 29.) VM rendelet 22. §

17. Az állami horgászjegy, állami turista horgászjegy, állami halászjegy, fogási napló díját – a MOHOSZ javaslatára is figyelemmel – az Agrárminisztérium a 133/2013. (XII.29). VM rendelet 12. mellékletében határozza meg. Az állami horgászjegy és az állami halászjegy éves díja – a jogszabály módosításának benyújtott tervezet szerinti elfogadása esetén – 2023.01.01-től 5000 Ft, a turista állami horgászjegy időszaki díja 2023.01.01-től 3500 Ft, a (halász és horgász) fogási napló éves díja 2023.01.01-től 500 Ft.

18. Az állami horgászjegy és az állami halászjegy díjának megfizetése alóli személyi mentesülés *, valamint az emelt díjak** alkalmazásának eseteit jogszabály határozza meg.

*  Díjfizetés alóli mentesség -> 2013. évi CII. törvény (Hhvtv.) 
 41. § (1) Az állami halászjegy, az állami horgászjegy, valamint a turista állami horgászjegy díj ellenében váltható. 
(2) Mentesül az állami horgászjegy díjának megfizetése alól
a) a 70. életévét betöltött,
b) *  a 40. § (3) bekezdésében meghatározott, horgászegyesületi tagsággal nem rendelkező gyermekhorgász,
c) a 40. § (5) bekezdésében meghatározott, és 
d) *  a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerint súlyos fogyatékosnak minősülő, állapotát igazoló okmányokat benyújtó mozgásszervi vagy hallási fogyatékos,
e) *  a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerint súlyos fogyatékosnak minősülő, állapotát igazoló okmányokat benyújtó vak vagy gyengénlátó személy.

** Emelt díjak 
Az  133/2013. (XII. 29.) VM rendelet 35 § (4)  és (4a) bek előírásai szerint 
a határidőn túl leadott, hibásan kitöltött vagy le nem adott fogási napló esetén az állami horgászjegy díja a Hhvtv. szerinti díjmentességben nem részesülő személyek esetén a mindenkori díj kétszerese, díjmentességben részesülő személyek esetén - a gyermek horgászok kivételével - az állami horgászjegy díjának megfelelő összeg. 

19. A Választmány a 2017.01.01-től bevezetett, horgászszövetségi és tagszövetségi tagdíj-alapot egyaránt képező Egységes Szövetségi Hozzájárulás (ESZH) általános mértékét 2023.01.01-től 5500 Ft/fő/év összegben határozza meg.

20. Az ESZH megfizetésére 2019-től minden olyan, az adott naptári évben állami horgászjegyet vagy állami halászjegyet váltott, a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó horgász, valamint rekreációs halász kötelezett, aki az állami horgászjegy, illetve állami halászjegy díjának megfizetése alól a 2013. évi CII. törvény (Hhvtv.) 41. §-a alapján nem mentesült.   -> A hivatkozott jogszabályi tételet lásd a 18. pont alatt

21. Nem kötelezett az ESZH megfizetésére az a horgász, akinek egyesülete nem tagja a MOHOSZ tagszervezetének, ugyanakkor a külön választmányi határozattal elfogadott, mindenkor hatályos területi jegymátrixban a számára elérhető területi engedélyek kizárólag az ott előírt, emelt áron biztosíthatók.

22.
Nem kötelezett az ESZH megfizetésére az a külföldi horgász, aki nem kíván magyar horgászegyesületi tagságot létesíteni, ugyanakkor a külön választmányi határozattal elfogadott, mindenkor hatályos területi jegymátrixban a számára elérhető területi engedélyek kizárólag az ott előírt, emelt áron biztosíthatók.

23. Az a horgász, aki évközben létesít a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó egyesületnél tagi jogviszonyt és így a Hhvtv. 41. § szerinti állami horgászjegy díjának megfizetése alóli mentesítési feltételeknek már nem felel meg, a tagi jogviszony létesítésével egyidejűleg az ESZH teljes összegének tárgyévi megfizetésére is kötelezett.

24. Az horgász, aki a MOHOSZ szervezeti rendszerébe tartozó több egyesületnél is egyidőben tagi jogviszonnyal rendelkezik, az ESZH megfizetésére csak egy, az első alkalommal, az állami horgászjegy (EÁH) kiváltásának helyén, a kiváltással és a tagi jogviszony megújítással egyidőben kötelezett.

25. A Hhvtv. 41. § alapján az a díjfizetés alól nem mentesült személy, aki állami horgászjeggyel és állami halászjeggyel is rendelkezik, az ESZH megfizetésére mindkét jogcímen kötelezett.   -> A hivatkozott jogszabályi tételet lásd a 18. pont alatt

26. Az állami horgászjegyen és az állami halászjegyen az ESZH díja, díjmentessége, illetve a nem kötelezett státusz jelzése kötelezően feltüntetendő, illetve az érvényesített személyi jogcím jegy kiadásakor a jegy kiadója által a megfelelő jogcím kötelezően megjelölendő.

27. Az ESZH kötelezett horgászokat érintő horgászszervezeti értékesítés elszámolása a horgászszövetségi HORINFO szakrendszerben, az aktuális felhasználói kézikönyvekben foglaltak szerint, havi gyakorisággal, az éves zárást tekintve az OHSZK által meghatározottak szerint történik.

 28. Az ESZH kötelezett rekreációs halászokat érintő horgászszervezeti értékesítési pontok kijelölése, az értékesítések elszámolása az OHSZK által meghatározottak szerint történik.

29. Az ESZH a MOHOSZ és a tagszervezetei jogszabályban vagy választmányi határozatban előírt szervezeti ügyviteli alap- és kiegészítő feladatait finanszírozza.

30. Az ESZH központi (országos horgászszövetségi) bevételi hányada 1800 Ft/fő/év.

31. A központi hányad a MOHOSZ OHSZK ügyviteli feladatait finanszírozza.

32. Az ESZH normatív tagszövetségi bevételi hányada 3700 Ft/fő/év.

33. A normatív tagszövetségi hányad a tagszövetségek külön választmányi határozatban előírt kötelező ügyviteli szolgáltatási feladatait (tagszövetségi minimumfeltételek), valamint a Választmány által külön választmányi határozatban előírt egyéb horgászszövetségi célok, feladatok, továbbá a tagszövetségi célok, feladatok teljesítését finanszírozza.

34. A normatív tagszövetségi hányad a tagszövetségeknél maradó bevétel, amennyiben a minimumfeltétek és a külön választmányi határozatban előírt feltételek folyamatosan teljesülnek.

 35. A minimumfeltételek és egyéb előírások teljesítésének elmaradása esetén az elvonás mértékét, általános feltételeit a horgászszövetség általános szerződési feltételei tartalmazzák, illetve azokat külön választmányi határozat határozhatja meg.

36. A Választmány a normatív tagszövetségi bevételi hányad minimumfeltételek teljesítéséhez kapcsolódó 2200 Ft/fő/év alapbevételi összegén felül határozatával pályázati alapú, területi kiegyenlítést, valamint fejlesztési és működési biztonságot szolgáló tagszövetségi bevételi hányadot határozhat meg, előírva annak igénylési és felhasználási feltételeit.

37. A pályázati alapú bevételi hányad területi kiegyenlítési jogcíme a tagszövetségek bevételi és különösen az alhaszonbérleti vízterületi bevételi lehetőségeinek földrajzi elhelyezkedésből, illetve egyéb objektív, önhibán kívüli okból az átlagra vetített elmaradásainak, hiányának részleges pótlását, kapcsoltan az átalakulások, egyesülések támogatását is finanszírozhatja.

38. A pályázati alapú tagszövetségi hányad fejlesztési és működési biztonsági jogcíme a horgászszervezetek által ellátott, a kötelező szervezeti ügyviteli év szolgáltatási alapfeladatokon (minimumfeltételek) túl ellátott, a horgászok minőségi kiszolgálását támogató feladatokat, illetve a számukra nyújtott kiegészítő szolgáltatásokat, továbbá ezen feladatok és szolgáltatások folyamatos fenntartása érdekében az előre nem látható költségek részleges kompenzációját finanszírozhatja.

39. A pályázati alapú tagszervezeti hányad – meghatározása esetén – a MOHOSZ-hoz utalandó bevétel.

40. A Választmány elrendeli, hogy ha az OHSZK pályázati alapot (ESZHA) köteles fenntartani, akkor az alap a minimumfeltételeket teljesítő, illetve pályázatra jogosult tagszervezetek számára egyszerűsített pályázati formában legyen elérhető el azzal, hogy a sikeres pályázók számára az OHSZK az alapba évente ténylegesen befolyt bevételek 80%-át köteles még a tárgyévben, 20%-át pedig legkésőbb a tárgyévet követő első negyedév végéig biztosítani.

41. Elrendelés esetén az ESZHA általános pályázati jogcímeit és a pályázat rendjét a horgászszövetségi támogatások 2023-2024. évi rendjéről szóló választmányi határozat határozhatja meg.

42. A központi hányad a pályázati alapú tagszervezeti hányaddal együttesen (a HORINFO rendszerben összevont módon) a MOHOSZ-hoz utalandó bevétel, a normatív tagszervezeti hányad a minimumfeltételeket folyamatosan és ellenőrzötten teljesítő tagszövetségeknél maradó bevétel.

43. A Választmány egyetért azzal, hogy a kettős- vagy többes tagsággal rendelkező horgászok esetében a jogszabályban meghatározott EÁH (állami horgászjegy és fogási napló összevont díja) és a külön választmányi határozatban meghatározott ESZH díj csak egy alkalommal (ide nem értve a pótlás, csere eseteit), a tárgyévi első tagi jogviszony létesítés, vagy megújítás alkalmából fizetendő.

 44. Az a horgász, aki egyben rekreációs halász is, az állami horgászjegy, valamint halászjegy és a fogási naplók, továbbá az ESZH díját mindkét tagviszonya alapján köteles megfizetni.

45. A papíralapon értékesített, ESZH díjat is tartalmazó EÁH okmányok tagszövetségi kiszállításának 1., a forgalmazás indításához biztonsággal szükséges mértékű ütemét – a szükséges közbeszerzési eljárás lefolytatása után – az OHSZK a tárgyévet megelő év december 20. napjáig köteles biztosítani.

46. Az EÁH elektronikus kiadásának lehetőségét és a fogási napló esetében a folyamatos kitöltést a HORINFO 2024.01.01-től köteles opcionális (a horgász által választható módon) biztosítani.

47. A Választmány a 2017.01.01-től bevezetett egyesületi tagdíj minimális mértéket (tagdíjminimum) 2023.01.01-től a jogszabály alapján az egyesületi tagságra kötelezettek esetében általánosan változatlan, 2000 Ft/fő/év összegben, a külön választmányi határozatban meghatározott, ESZH megfizetésre nem kötelezett horgászok esetében továbbra is 1000 Ft/fő/év összegben határozza meg.

48. A Választmány 2015.01.01-től bevezetett versenyzői engedély díját 2023.01.01-től a 18. év feletti horgászok esetében 4000 Ft/fő/év, a 18. év alatti horgászok esetében 2000 Ft összegben határozza meg.

49. Az elektronikus támogatású, a HORINFO rendszeren belül megvalósítandó állami horgászvizsga, valamint a turista horgászok ismeretfelmérése minden esetben ingyenes.

50. A Választmány az önkéntesen vállalt horgászvizsga-felkészítő tanfolyam maximális költségét 4000 Ft/fő/tanfolyam összegben, minimális időtartamát 2 órában határozza meg.

51. Horgászvizsga-felkészítő tanfolyam kizárólag nyilvánosan és kötelező jelleggel a horgászszervezet hivatalos honlapján hirdethető meg, az első érintett és a HORINFO szakrendszerben meghirdetett első horgászvizsga időpontja előtt legalább 10 nappal.

52. A MOHOSZ által forgalmazott új típusú horgászokmány tok ára 2023.01.01-től a horgászszervezeteknek biztosított átadási árként 650 Ft/db (2021: 420 Ft/db), egységesen előírt fogyasztói ára 850 Ft/db (2021: 600 Ft/db). Érvényesen MOHOSZ logo-val ellátott más horgászokmány tok nem forgalmazható.

53. A Választmány a horgászszövetségi Magyar Horgász magazin előfizetési formában történő éves időszakra vonatkozó árát 2023.01.01-től 650 Ft-ban, utcai árusításban 750 Ft-ban, digitális előfizetésben 450 Ft-ban határozza meg.

54. Jelen határozat a horgászok, valamint a MOHOSZ, a Horgászjegy Kft. és a horgászszervezetek vonatkozásában általános szerződési feltételeknek minősül.

55. A Választmány elrendeli, hogy a horgászok hiteles tájékoztatása érdekében az OHSZK évente legalább egyszer táblázatos formában tegye közzé a Magyar Horgászban a horgászat személyi költségeit az így beszedett bevételek felhasználási kötelezettségeit és lehetőségeit, továbbá ezt az információt honlapján folyamatosan szerepeltesse.

56. Jelen határozat elfogadásával egyidejűleg hatályát veszti a V-17/2021. sz. határozat, a V-19/2021. sz. választmányi határozat, valamint a V-10/2015. sz. választmányi határozat.

Budapest, 2022. november 2.


 

Az oldal sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében.