Hírek, érdekességek..

34,8 kg az új balatni pontyrekord!

/Forrás: balatonihal/

RekordpontyTegnap (március 16.) hajnalban a besétálós módszerrel horgászó Török Mihály 24 mm-es banános- krilles bojlijára éhezett meg "Sebes", a horgászok körében már jól ismert ponty. A mintegy negyedórás fárasztást követő hivatalos mérlegelés 34,8 kg- ot jelzett, ami a BHG álltal elismert új balatoni pontyrekord.

Sebes egyébként 2016. óta ismert ponty, akkor mintegy tizenöt kilóval, tavaly március 31.-én pedig másfél kilóval nyomott kevesebbet.

Csicsergő Balaton - Zákonyi Botond oldala

Csicsergo Balaton

Honlapunk kedvelt tartatalma tagtársunk Zákonyi Botond Tékája, melyben megjelent írások kizárólag itt voltak olvashatók, valamint Galériája, ahol a fotók többsége szintén először került nyilvánosságra.

Boti itt ízlelgette meg  a webes megjelenést, melynek eredményeként  március 1. -vel elindította zakonyi.hu címen, Csicsergő Balaton elnevezéssel  önálló oldalát, melynek működéséhez szívből kívánunk sok sikert, rengeteg olvasót és Botinak mindhez jó egészséget.

Safi Mix

Safi 500Nagyon drukkolunk a Balaton pontyhorgászainak, ezért is ajánlottunk fel egyesületünk nevében díjat annak az ügyes horgásznak, aki elsőként fog 35 kilós pontyota tóban. Ha bizakodóbbak vagyunk, gondolhattunk volna 40 kilós álomhatárra, de mi nagyon örülnénk a 35 kilósnak is, hiszen rövid ideig a Sirály HE horgásza tartotta a rekordot. Híre is ment a felajánlásnak, nem mintha másképp nem ülnének százak a parton, stégeken, csónakokban a nagy fogás reményében. Sáfrán Sándor horgásztársunk is csatlakozott a díjadókhoz, és felkínálta termékei választékát a rekordhal kifogójának. Örültünk is neki, meg tamáskodtunk is egy keveset, hiszen a hazai etetőanyag készítő piacon már többször bizonyított márkák (Timár, Carp zoom, Colmic, Dovit, Benzár stb) mellett nem mindegy, hogy milyen felajánlást fogadunk el, és vajon az új etetőanyag család állja-e a versenyt a már sokszor bizonyítottakkal szemben.

Egyesületünk székhelyén találkoztunk Sáfrán Sándorral, a Safi Mix kitalálójával, gyártójával. Rokonszenves volt a portéka, hiszen a közel másfélórás beszélgetés a természetes anyagokról szólt. Nézegetem a díjazásra felajánlott termékeket. Legyen szó bojliról, (erjesztett fahéjas, szilvás, erjesztett barackos) etetésre szánt főzött, fermentált szemes kukoricáról, vagy természetes anyagokból összeállított etetőanyag keverékről,- szembetűnő a csomagolásuk. Nem láttam még papírba csomagoltakat, amik ráadásul, mivel természetbarát anyagból készülnek,- újrahasznosíthatók! Ha arra gondolok, hogy mennyi szemét marad a vízpartokon a  horgászok után (tisztelet a kivételnek) megnyugtató, hogy végre van olyan csomagolás, ami környezetbarát! Az előzmények sem mindennapiak, erről faggattam a gyártót.
- Egyik alkalommal indultam volna horgászni, amikor kiderült, hogy elfogyott az addig használt etetőanyag. Nem volt mit tenni, ami otthon volt kukoricaliszt, zsemlemorzsa, liszt, száraz kenyér bekeverésre került, így indultam pecázni. Alig értékelhető  fogásokkal zártam a napot. Másik alkalommal már felkészülve ismert gyártó etetőanyagaival, csalijaival horgásztam, kevés sikerrel. Ez adta aztán az ötletet, hogy valami olyat kéne készíteni, ami stabilabb, eredményesebb horgászatot biztosít, mert nem lehet mindent az etetőanyag, a légnyomás emelkedésére vagy épp csökkenésére fogni. Egyik este Kittenberger Kálmán  vadászemlékeit olvastam, és megmaradt bennem egy fontos mondat: „Ha biztosan el akarod ejteni a vadat, előtte tanulmányozd, hogy hol és mit eszik”!

Én akkoriban kizárólag pontyhorgász voltam, ennek okán elkezdtem tanulmányozni, hogy mit eszik a ponty, aki köztudottan növényevő. Tudom, előfordul alkalmanként, hogy felveszi a csalihalat is, de nem ez a jellemző. Nekiálltam érdeklődni, olvastam a hozzávaló irodalmat, és arra jutottam, hogy savas dolgokat kéne használni! Kapóra jött az eper, aminek éppen szezonja volt köztudott, hogy kimondottan savas gyümölcs, de savas a fahéj, és a fokhagyma is. Fűszereink nagy része, főleg ha sóval vannak összekeverve,- savasak! A piacon lévő etetőanyagok egyik jellemzője a magas szénhidrát tartalom, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy az annyira jó a halaknak. Különösen kkor, amikor összekeverésre kerülnek más mesterségesen előállított anyagokkal! Amikor kapcsolatba lépnek egymással mind más és más kémiai reakciót hoznak létre. Utána néztem, hogy melyek azok a természetes anyagok, amit a halak megtalálnak. Emlékeztem korábbi halastavi etetésekre, ahol többnyire búzát, kukoricát, ocsút adtak a halaknak. Ezek ugyan sok szénhidrátot artalmaznak, de nem mindegy, hogy milyen állapotban, őrölten vagy szemesen kerülnek a vízbe. Jó példa erre a búzaliszt gyártásának egyik mellékterméke, a búzadara, ami tápláló, mert tele van vitaminokkal. Az általam létrehozott etetőanyagok részben savas gyümölccsel lettek összehozva. Gabonafélék, különböző fűszerek, gyümölcs lekvárok egyvelege. A keverés, a gyártás technológiája hadd legyen az én titkom. Annyit elmondhatok,hogy a szemes magvaimat, búzát, kukoricát, kölest, cirokmagot ledarálom. Nem örlöm, arra vigyázni kell, hogy ne liszt simaságúak legyenek. Csak példának mondom, a rostálásra kerülő anyag ne legyen két-három milliméternél nagyobb! Már darálásnál így állítom be a gépet. Majd következnek a különféle adalékanyagok, hogy csak egyet említsek: a kukoricakeményítőt. Később nagy szerepe van abban, hogy az etetőkosárba nyomott gombóc lassan vagy gyorsabban oldódik fel. Ez a hozzáadott mennyiség függvénye!
- Manapság a feeder metod technika dívik, magam is rákaptam, kétségtelen, hogy hatékony, de nem mindegy, hogy a megfelelő csali mellett az etetésre szánt anyag milyen minőségű, állagú.
- A Safi Mix natural feeder etetőanyagai is igazodnak a korszellemhez, elsősorban a metod technikára fejlesztettük, de menet közben kiderült, hogy működik rakózásnál, úszózásnál, és ha betartják az általam előírt utasítást, a bordás kosárban is bizonyítja, hogy bírja a „gyűrődést,” magyarán nagy távolságra is tudnak vele horgászni. Érdemes megfogadni a tanácsot, már ami a bekeverés technikáját illeti, mert akkor fenékre érve rögtön old, felhőt képez, és remek pontycsalogatóként működik. Az anyagösszetétel és az ízesítés kétéves gyakorlata azt igazolja, hogy elnyerte az amurok tetszését is. Jelenleg fahéjas, fokhagymás és fűszeres ízben készül. Ma már elmondható a termékekről, hogy kiállták az idő próbáját, lehűlt hideg és nyárias meleg vízben egyformán hatékonyak. A kollekcióból nem hiányozhat a tigrismogyoró, amit elsősorban alapozó etetésre kínálunk, de csaliként is ott van a legfogósabbak közt. Ez a termék natúr, fokhagymás, epres, fahéjas és ananászos ízben kapható. Fontos tudni, hogy a Safi Mix alapanyagai csak magvak, növények, fűszernövények és gyümölcsök, amik nem tartalmaznak mesterséges anyagokat.
- Mutatósak a dipeket tartalmazó kis tartályok, de bármennyire csábítók emberi fogyasztásra nem alkalmasak!
- Magam is tapasztaltam az elmúlt években, hogy a számos aroma közül az édesek (eper, málna, vanília, puncs, narancs és még sorolhatnám) az év minden szakában tudnak valamit, amire biztosan van meggyőző magyarázat. De mitől mások, mitől különlegesek a Safi Mix dippek? - Attól egyediek, hogy saját gyümölcs - lekvárjainkból cukor, keményítő, és növényi származékokból készülnek! Sűrűek, jól kenhetők! Intenzív aroma, jó tapadás és hibátlan oldódás jellemzi őket!
- Az epres ízesítésűt megnyaltam, valóban házias az ízvilága, olyan mintha nagymamám főzte volna. Nézegetem a gyártó horgászat után készült fotóit, - meggyőzőek. Néhány szót az ízesített, horogra való csalikról, amiket légmentesen záródó dobozokban árulnak.
- Hosszas kísérletezés eredménye, hogy a csalik jól bírják a vízben ázást, ízesítésük is egyedi, a keszeg és pontyterítékek visszaigazolják fogósságukat.
- Több etetőanyag terméken olvasom, hogy fermentáltak. Mit jelent a horgászat nyelvére lefordítva?
- A mi esetünkben: szerves anyagok keverékéből mikroorganizmusokkal, baktériumokkal, élesztő- vagy penészgombákkal, más minőségű anyagot állít elő! Erjeszt!
- Családi vállalkozás készíti a termékeket, nem mellékes, hogy a család apraja nagyja szenvedélyesen horgászik. Mindez tiszteletreméltó, ám ahhoz nem elég, hogy a piacon is helyt álljon, ezért számos szempontot figyelembe véve fogtak bele a gyártásba.
- Első lépcsőben a fejlesztésekbe bevontunk halbiológust és egy élelmiszeripari mérnököt, és a közös munka eredményeképp fogalmaztuk meg hitvallásunkat. A legfontosabb a természet és a halak védelme. Fontos szerepet kapott a vízminőség-védelem és a hulladékgazdálkodás, olyan magyarországi csomagolóanyag gyártót kerestünk, akik újrahasznosítható anyagokkal dolgoznak! Közel kétéves kutató és tesztelő munka során jutottunk el a jelenlegi készlethez. A gyártás és forgalmazás mellett, amikor csak lehet, a vízparton vagyunk, nem titok, hogy lesznek újabb etetőanyagaink. A tesztelések során egyforma hangsúlyt kaptak a folyóvízi és a tavi horgászatok, mindezekről szép számmal készültek videók és fényképek. Fejlesztés alatt áll az új honlapunk, amelyben folyamatosan hírt adnak majd az új és a régi termékek felhasználásáról, eredményességéről.

A Sirály HE köszöni a felajánlást, reméljük minél előbb a rekorder is kipróbálhatja a Safi Mix termékeit.

Zákonyi Botond

Kibővűlt díjjal várjuk az első 35 kilós balatoni pontyot

Safi csatlakozasA mögöttünk hagyott esztendőben kétszer is új rekord született a balatoni pontyhorgászatban.  Április 16-án Kovács Krisztián a balatakarattyai Gumurádli strandon fogott 95 cm hosszú gyönyörűsége 34.05 kg súlyú volt.  November elején  a balatonszepezdi MOHOSZ horgásztanyán horgászó Vető Gellért csaliját kedvelte meg a már ismert, Bütykös nevű ponty, amely a 34,354 kg súlyával jelenleg tartja a dobogó első helyét. Egyébként Bütykös visszatérő örömforrása a balatoni horgászoknak hiszen  tavaly május 1-én majd augusztus 24-én is horogra akadt, ez utóbbi esetben ugyancsak Balatonszepezden Valter István fogta ki az akkor 32,88 kg-os tükröst.

Ilyen előzmények után növekedett annak esélye, hogy már az idei horgász szezonban kifogásra kerül az első 35 kg-ot elérő ponty . Ide tartozó kíváncsi kérdés, vajon Bütykösünk is harcba száll-e ezért az álom rekordért?

Nem eltekintve attól se, hogy Kovács Krisztián  egyesületünk tagja révén  egy ideig 'sirályos' volt a balatoni ponty rekord, a mi várakozásunk változatlanul nagy. Ezt mutatja az is , hogy újabb két 'Sirály horgász' Györfiné Fiszter Szilvia és Sáfrán Sándor  - a kizárólag természetes anyagokból összeállított etetőanyagot és csalit gyártó/forgalmazó Safi Mix Kft vezetői - ajándékcsomaggal  csatlakozott  az első 35 kilós  balatoni ponty kifogójának felajánlott díjunkhoz.

Fotó: Borbás János

A BALATONON JELENLEG ÉLETVESZÉLYES A JÉGEN TARTÓZKODÁS

Forrás: police.hu

Jegesedik a BalatonA parti sáv egyes részein és a kikötőkben kialakult 2-3 centiméteres jég a közlekedésre, valamint a sportolásra is alkalmatlan.

A jégen tartózkodás és a közlekedés legalapvetőbb szabálya, hogy a szabad vizek jegére csak akkor szabad lépni, ha az kellő szilárdságú, nem olvad, illetve nem mozog. A gyakorlati tapasztalatok alapján az állóvizek jege akkor tekinthető szilárdnak, ha vastagsága eléri vagy meghaladja a 10 centimétert, és egyben acélos, jó minőségű a szerkezete.

A következő napokban sem várható, hogy ez a vékony jégréteg lényegesen vastagodjon, hízzon, hiszen napközben a déli órákra plusz 3-4 Celsius-fok várható, míg éjszaka sem lesz –4  C-nál hidegebb a Balaton mellett. Várhatóan a jövő héten az enyhén melegedő időjárás és a szél hatására az eddig a kikötőkben vagy a part melletti vízterületeken képződött jég tovább mosódik, törik, vagy teljesen el is tűnhet.

A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság felhívja a figyelmet az óvatosságra.     A Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság cikke teljes egészében ITT olvasható!

Az oldal sütiket használ a jobb felhasználói élmény érdekében.